Tuesday, October 23, 2012

ေရခပ္လမ္း


 

          အညာရဲ႕ အပူရွိန္ေအာက္မွာ အိမ္ထဲ၊ ရုံးထဲ အျပင္မထြက္ဘဲ ေရေအးေအးေလးကုိ တစ္ခြက္ၿပီး တစ္ခြက္ေသာက္ရင္း အနားယူခ်င္ေနမိၿပီ။ ထြက္သမွ် မဂၢဇင္းေတြကုိ လွန္ေလွာၾကည္႔မိေတာ႔ စာအုပ္ထဲက ေကာင္မေလးေတြလည္း အပူကုိ အန္တုလုိ႔ အပူေၾကာက္လုိ႔မ်ားလား… ေပါင္ရင္းတုိတုိ၊ ရင္ခ်င္းအပ္ ေမးဖ်ားအပ္၊ ဂႏၳဝင္ပုံရိပ္မ်ားကုိ တစ္ရြက္ၿပီးတစ္ရြက္ လွန္လုိ႔ ပုိၿပီး ပူသထက္ပူလာသလုိ… သူငယ္ခ်င္းဆုိင္က ဒီႏွစ္ ေပါင္တုိေဘာင္းဘီေတြပဲ အေရာင္းလုိက္တယ္တဲ႔။


          မဂၢဇင္းပုံေတြထက္ အိမ္ကေသာက္ေရအုိး အသစ္ထဲက ေရက ပုိေအးတယ္။ ခုေခတ္ေတာ႔ ပလပ္ထုိး၊ ေရသန္႔ေသာက္ေနခ်ိန္မွာ ျမန္မာေရအုိးေလးထဲက ေရေအးေအးကုိ ပုိႏွစ္သက္ေနမိတာ အမွန္။ ျမန္မာ႔ရုိးရာ ေျမေရအုိးထဲက ေရကုိ ေသာက္ရတာ ပုိအႀကိဳက္ေတြ႔ေနမိတယ္။ ရုိးရာဆုိတာ ဘယ္ေနရာ ဘယ္လူမ်ိဳးမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ မေပ်ာက္ဆုံးသင္႔ပါဘူး။ ရုိးရာ အေၾကာင္းေတြးမိေတာ႔ ရုိးရာ… ရုိးရာ ဘယ္နားမွာ က်န္ေသးလဲ၊ ဘယ္နားမွာ ရွိေသးလဲလုိ႔ ေမွ်ာ္လင္႔မိတယ္။


          စာေရးဖုိ႔ အေတြးတုိ႔နဲ႔ မွိန္းေနတုန္း ဖိတ္စာတစ္ေစာင္ ေရာက္လုိ႔လာတယ္။ A4 တစ္မ်က္ႏွာမက ႀကီးၿပီး ရွည္တဲ႔ စာရြက္ႀကီးေပၚက အလွဴဖိတ္စာႀကီးကုိ ၾကည္႔ၿပီး အံ႔ၾသသြားတယ္။ ရွင္ျပဳ၊ နားသ အလွဴေတာ္မဂၤလာ အေယာက္ခုႏွစ္ဆယ္၊ ေရႊဘုိ၊ ခင္ဦးၿမိဳ႕နယ္ထဲက ၿမိဳ႕သစ္ေက်းရြာထဲမွာ အလွဴ႕ဒါယိကာမက သုံးတန္းကတည္းက သူငယ္ခ်င္း။ တစ္ညအိပ္ ႏွစ္ရက္ခရီးစဥ္ ရြာအလွဴပြဲႀကီးကုိ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ အတူသြားခဲ႔တယ္။ နယ္လမ္း ခရီးကေတာ႔ ၿမိဳ႕နဲ႔ ဘာမွမဆုိင္။ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သစ္ပင္ေတြကုိ ေတြ႔ရေတာ႔ ဦးကံခၽြန္တုိ႔နဲ႔ တန္႔ဆည္ စာေပေဟာေျပာပြဲသြားတာကုိ သတိရမိေသးတယ္။ ေဘးဘီဝဲယာ ထန္းပင္၊ လယ္ကြင္းေတြကုိ ျဖတ္သန္း၊ မူးျမစ္ေၾကာတစ္ေလွ်ာက္ ေရစီးသန္လွတယ္။ ရႈခင္းေကာင္းတာေတြ႔တုိင္း လမ္းမေပၚမွာ တဖ်ပ္ဖ်ပ္။


          က်ပ္ပိတ္ေလွာင္ေနတဲ႔ ၿမိဳ႕ျပလူသားေတြအတြက္ သဘာဝေလေအးနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္က စိတ္အာဟာရကုိ ျပည္႔ဝလန္းဆန္းေစတယ္။ ေနရင္းထုိင္ရင္း အသက္႐ွဴက်ပ္ေနတဲ႔ လူသားေတြအတြက္ မူးျမစ္ကုိ ျဖတ္သန္းတုိက္ခတ္လာတဲ႔ ေလႏုေအးက ေအးေစတာေၾကာင္႔ ကားအဲကြန္းေလးကုိ ခဏပိတ္ၿပီး မွန္တံခါးကုိဖြင္႔ မူးျမစ္ကုိ ျဖတ္သန္းတုိက္ခတ္လာတဲ႔ ေလကုိ တစ္ဝရွဴမိတယ္။ အဆုတ္က ေလသန္႔ကုိ ေမွ်ာ္လင္႔ေနတာၾကာၿပီ။ အုပ္စုလုိက္ ငွက္ေတြ တရုတ္ရုတ္ ပ်ံသန္း ထြက္ခြာသြားၾကတယ္။ အရင္က စက္မပါ လက္ႏွင္႔ပဲ အားကုိးခဲ႔တဲ႔ မူးျမစ္က ရွည္လ်ားလြန္းလုိ႔ ဘယ္နားဆုံးမလဲ တေငးေငးရွိခဲ႔တယ္။ ခ်န္ထားခဲ႔တဲ႔ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး ဦးေအာင္ေဇယ်ကုိ စိတ္နဲ႔ ထပ္မံ ဦးညြတ္ရင္း… မူးျမစ္ေဘးက ကားလမ္းေပၚ… တရိပ္ရိပ္။


          ဒီမူးျမစ္ဟာ အရင္က မူးျမစ္နဲ႔ တူရဲ႕လားလုိ႔ စဥ္းစားခန္းဝင္မိေတာ႔ ကၽြန္မတစ္ေယာက္တည္း အေျဖေပးမိတယ္… မတူေတာ႔ဘူး။ အရင္က ႏုပ်ိဳလတ္ဆတ္ျခင္းေတြ ရွိမယ္… ပန္းေဗဒါပင္တသုိက္နဲ႔ ေပ်ာ္ေမြ႔၊ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ခရီးဆက္ရင္း ခုေတာ႔ အသက္ႀကီးေနပါၿပီ။ အသက္ႀကီးျခင္းနဲ႔အတူ တုိက္စားသြားလုိ႔ ေျမေအာက္ၾကမ္းျပင္ေတြ မျမင္ရေပမဲ႔ ဒဏ္ရာအနာတရ က်န္ခဲ႔ေနႏုိင္ေသးတယ္။ သူ႔ကုိ အားကုိးတဲ႔သူေတြေရာ၊ အားမကုိးတဲ႔သူေတြေရာ ေတြ႔ခဲ႔မွာပဲ။ ခုခ်ိန္မွာေတာ႔ သူဟာ ဣေႁႏၵအျပည္႔နဲ႔ တည္ၿငိမ္ရင္႔က်က္ေနပါၿပီ။ ငယ္ငယ္တုန္းကလုိ မဟုတ္ေတာ႔… ဒါက သဘာဝ တရားႀကီးပဲေလ။ ဥၾသ ေအာ္ျမည္ ကုန္းေဘာင္တည္ ဆုိတဲ႔ စကားအတုိင္း အေလာင္းမင္းတရားႀကီး တတိယျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ကုိ တည္ေထာင္ခဲ႔တဲ႔ ေရႊဘုိဆုိတဲ႔ ငါးမည္ရၿမိဳ႕ႀကီးကုိ ေရာက္ၿပီေပါ႔။ ၿမိဳ႕အဝင္ ေအာင္ေျမ၊ ၿမိဳ႕လယ္မွာ ေရႊတန္ဆာ၊ ၿမိဳ႕ေျမာက္ဘက္မွာ ၿမိဳ႕ေထာင္႔ေစတီနဲ႔ မဟာနႏၵာကန္၊ ေျမၿမိဳ႕ရုိး၊ က်ံဳးတုိ႔ကုိေက်ာ္၊ ၿမိဳ႕သစ္ေက်းရြာေလးအေရာက္ ရြာအဝင္ မန္က်ည္း၊ ကုကၠိဳ၊ ထန္းပင္၊ ဥၾသတြန္သံေတြက ႀကိဳဆုိလုိ႔။ ရြာအဝင္ေကြ႕ခါနီး လွည္းတစ္စီးက ကားေရွ႕လမ္းက ျဖတ္အေမာင္း ဖုန္လုံးႀကီးက ကားေရွ႕မွန္မွာ ဖုန္တေဝေဝ … ဒီ ဖုန္မႈန္႔ေတြၾကားက အလွဴ႕ဒါယကာ လက္လွမ္းျပေတာ႔ အားတက္စြာနဲ႔ ရြာထဲေရာက္ခဲ႔ၿပီေပါ႔။ ၿမိဳ႕နဲ႔ ကြာခ်င္တုိင္း ကြာျခားေနတဲ႔ ဓေလ႔ေတြၾကား၊ မန္က်ည္းရိပ္ေတြၾကား၊ ထမင္းရုံေတြၾကား အားလုံးက အေျပးအလႊား…။


          အင္း  ေတာဓေလ႔… ေတာအသံ… ရုိးရာ မုန္႔ေလးေတြကုိ ျမင္ေတြ႔ရေတာ႔ ၾကည္ႏူးစရာ။ ေန႔လယ္ ထမင္းစားအၿပီး တေရးေလာက္ ေမွးခနဲ အိပ္ေပ်ာ္ေနခ်ိန္မွာ လုိက္ႏႈိးေဆာ္ေနတဲ႔ အသံတစ္သံ ၾကားရတယ္။ ဒါ အလွဴ႕ဒါယကာ အသံဆုိတာ သိလုိက္တယ္။ ညေနပုိင္းမွာ ေရခပ္လမ္း ဗီဒီယုိရုိက္မွာမုိ႔ ပါဝင္ၾကဖုိ႔ ေလာ္စပီကာ အေသးနဲ႔ လုိက္ေအာ္ေနတာပါ။ ကၽြန္မလည္း အဲဒီ ဓေလ႔ေလးကုိ စိတ္ဝင္စားတာနဲ႔ အိပ္ခ်င္ေနတဲ႔ မ်က္လုံးကုိ အတင္းဖြင္႔ၿပီး လုိက္ခဲ႔တယ္။ တခ်ိဳ႕ေတာ႔ အိပ္ေပ်ာ္ၿပီး က်န္ရစ္တယ္။


        





 

        ရြာထဲက ပ်ိဳျဖဴေတြ ေရအုိးေတြနဲ႔ ညေန ေရခပ္ဆင္းၾကတယ္။ ၿမိဳ႕သစ္ရြာထဲက မိန္းကေလးေတြ ပိေတာက္ကန္ႀကီးထဲက ေရကုိ ခပ္ခဲ႔ၾကရတယ္။ အေနာက္ဘက္မွာ ပိေတာက္ပင္ ရွိလုိ႔ ပိေတာက္ကန္လုိ႔ ေခၚတယ္ ေျပာတာပဲ။ ေရႊေက်ာင္းရဲ႕ ေတာင္ဘက္မွာရွိၿပီး ေတာင္ဘက္ရြာကေတာ႔ ကံႀကီးကုန္းရြာတဲ႔။ စိမ္းစိမ္းစုိစုိ လယ္ကြင္းေတြ၊ ထန္းပင္ေတြကုိ ျမင္ရတယ္။ အလွဴမတုိင္ခင္ ေရခပ္လမ္း ဓေလ႔လုပ္တာ နာမည္ႀကီးမုိ႔ ရြာထဲ၊ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္က လူေတြကေလးေတြ လာၾကည္႔ၾကတယ္။ ဗီဒီယုိ ကင္မရာဆရာေတြကလည္း သစ္ပင္ေပၚတက္ရုိက္လုိက္၊ လယ္ကြင္းထဲ ဆင္းရုိက္လုိက္နဲ႔ ရႈခင္းအလွနဲ႔ လူအလွကုိ မွတ္တမ္းတင္ဖုိ႔ အက်အန ခ်ိန္သားကုိက္ ေနရာယူထားတယ္။ ေဘးက ေလာ္စပီကာနဲ႔ ေအာ္ေျပာတဲ႔သူက တစ္ေယာက္ခ်င္း ျဖည္းျဖည္းေလွ်ာက္ခုိင္းတယ္။ ေတာသူ လုံမေတြရဲ႕ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း အလွကုိ တစ္ဝၾကည္႔႐ႈႏုိင္တယ္။ အလွဴရွင္ေတြ ဧည္႔သည္ေတြက ေနာက္ကလုိက္ရတယ္။ ေရခပ္ဆင္းၾကတဲ႔ လုံမပ်ိဳေတြကုိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအဝကေန လက္ဖက္ေကၽြးသလုိ၊ ေဆးလိပ္လည္းေဝ၊ ေရလည္း တုိက္ၾကတယ္။


          ရြာထဲကုိ တန္းစီဝင္ခဲ႔ၿပီး ရြာလယ္က ဘုရားနားအေရာက္မွာ ဗီဒီယုိဆရာက ကၽြန္မကုိ ဓာတ္ပုံရုိက္ဖုိ႔ ကပ္ေျပာတယ္။ သူတုိ႔ရြာရဲ႕ ဓေလ႔ကုိ ႀကိဳသိထားေပမဲ႔ ေရခပ္ဆင္းတဲ႔ မိန္းကေလးေတြကမ်ားလုိ႔ ဒီထဲကတစ္ေယာက္က ဘယ္သူျဖစ္မလဲဆုိတာ မခန္႔မွန္းႏုိင္၊ ဘယ္သူမွလည္း ႀကိဳမသိရ… ေရခပ္ခဲ႔တဲ႔ အုိးေလးေတြကုိယ္စီ ေခါင္းေပၚရြက္ထားတဲ႔ မိန္းကေလးေတြထဲက တစ္ေယာက္က ေရအုိးကုိ တမင္ခြဲခ်ရမွာပါ။ ဒီလုိခ် ခြဲဖုိ႔အတြက္ တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ေရြးခ်ယ္သူကေတာ႔ ရြာက အပ်ိဳေခါင္းပါ။ အဲဒီ အပ်ဳိေခါင္းက သူေရြးခ်ယ္တဲ႔ မိန္းကေလးကုိ ေရအုိးခြဲဖုိ႔ တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ေျပာထားပါတယ္။ ဒါကုိ ဘယ္သူမွ မသိရသလုိ အလွဴရွင္လည္း မသိရပါဘူး။ ဒါကုိ မဲေပါက္တယ္လုိ႔လည္း ေခၚေဝၚၾကတယ္။ ကၽြန္မလည္း စိတ္ဝင္တစားနဲ႔ ဖုန္းကင္မရာေလးကုိ ခ်ိန္ထားရသလုိ ဗီဒီယုိဆရာကလည္း အလွဴပြဲႀကီး တစ္ပြဲရဲ႕အသက္လုိ ျဖစ္ေနတဲ႔ ေရခပ္လမ္း ရုိးရာဓေလ႔ကုိ အမိအရရုိက္ဖုိ႔အတြက္ အေသအခ်ာ ခ်ိန္ထားပါတယ္။ မိန္းကေလးေတြကလည္း ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ လွပသူေလးေတြမုိ႔ ဘယ္သူဆုိတာ မွန္းရခက္ပါတယ္။ တစ္ရြာလုံးကလည္း ထုိကိစၥကုိ စိတ္ဝင္စားၾကတဲ႔အတြက္ လူႀကီး၊ လူငယ္ မက်န္ ေစာင္႔ၾကည္႔ေနၾကပါတယ္။








         သူတုိ႔ ေရအုိးေလးေတြ ကုိယ္စီနဲ႔ လမ္းေလွ်ာက္လာၾကၿပီ - သိပ္မၾကာမီမွာ လိေမၼာ္ေရာင္အကြက္ ဝမ္းဆက္နဲ႔ အသားျဖဴ၊ ဆံက်စ္ ႏွစ္ဖက္စီးေလးနဲ႔ မိန္းကေလးရဲ႕ ေရအုိးေလးက သူ႔ေခါင္းေပၚကေန က်ကြဲသြားပါတယ္။ ဒါကုိ ဗီဒီယုိဆရာေရာ ကၽြန္မေရာ အမိရုိက္ယူလုိက္ႏုိင္ပါတယ္။


          ဒီဓေလ႔ေလးက ဒီၿမိဳ႕သစ္ရြာမွာ ေရွးလြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ရွိခဲ႔တာပါ။ အဲဒီေရအုိးကုိ ခ်ခြဲခြင္႔ရတဲ႔ မိန္းကေလးဟာ … ရြာရဲ႕ အထင္ကရ စတားျဖစ္လာၿပီး အဲဒီႏွစ္အတြင္း အိမ္ေထာင္က်ေလ႔ ရွိတယ္လုိ႔ ယူဆၾကတယ္။ မိတ္ကပ္လည္း သိပ္အထူႀကီးမျပင္ဘဲ နဂုိရုပ္လွပမႈနဲ႔အတူ ကုိယ္ဟန္ တင္႔တယ္မႈ၊ အဝတ္အစားကလည္း ေတာဓေလ႔ မေပ်ာက္ေစဘဲ ဆံက်စ္ ႏွစ္ဖက္ေလးနဲ႔ဆုိေတာ႔ ရြာဓေလ႔ေလးနဲ႔တူၿပီး ေရခပ္ဆင္းတဲ႔ ပုံစံေလးနဲ႔ လုိက္ဖက္ညီတာေၾကာင္႔ ေရအုိးခြဲဖုိ႔ အဲဒီမိန္းကေလးကုိ ေရြးလုိက္ရျခင္းျဖစ္တယ္လုိ႔ အပ်ိဳေခါင္းက ကၽြန္မကုိ ရွင္းျပတယ္။ သူ႔အရပ္နဲ႔ သူ႔ဇာတ္ရုိးရာဓေလ႔ေလးက ခ်စ္စရာေကာင္းပါလားလုိ႔ ေတြးမိတယ္။ ဒါကုိ 'ေရခပ္လမ္း' လုိ႔ သူတုိ႔ရြာမွာ ေခၚဆုိၾကတယ္။


          ဒီလုိဓေလ႔နဲ႔ ရုိးရာအလွ၊ ယဥ္ေက်းတဲ႔အလွ၊ သဘာဝက်က် အလွေတြကုိ ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဘယ္အလွနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည္ႏူးပီတိနဲ႔ ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းလွပါတယ္။
 




 
        ေရႊက်ည္ဆံ ဆုိင္းဝုိင္းသံက ထူးျခားတဲ႔ ဟာသအေသာအေႏွာေတြနဲ႔ ဆုိင္းဝုိင္းလက္သံကုိလည္း ၾကားေနရတယ္။ ညပုိင္း ဧည္႔ခံေကၽြးေမြးေရး အစီအစဥ္ေတြနဲ႔အတူ ရြာလူထုက တဝါးဝါးပြဲက်ရင္း ေရႊက်ည္ဆံကုိ အားေပးေနၾကတယ္။ မနက္ျဖန္ မနက္ဆုိရင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကေန ရြာထဲ တစ္ပတ္ အလွဴလွည္႔မွာဆုိေတာ႔ အိပ္ခ်င္ေနတဲ႔ မ်က္လုံးကုိ အနားေပးဖုိ႔ ဆုိင္းသံေတြၾကားမွာ အိပ္ေပ်ာ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရေတာ႔တယ္။
          အလွဴလွည္႔ဖုိ႔အတြက္ နံနက္အေစာႀကီးကတည္းက တစ္ရြာလုံး ျပင္ဆင္ေနၾကတယ္။ အလွဴဒါယကာနဲ႔ အလွဴဒါယိကာမက အျပာေရာင္ဝမ္းဆက္နဲ႔ မ႑ပ္ထဲကေန အၿပံဳးကုိယ္စီနဲ႔ ႀကိဳဆုိလုိ႔ေနတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းထဲ ေျခက်င္ေလွ်ာက္သြားၾကၿပီး လူစုၾကတယ္။ အကအဖြဲ႔ေတြ၊ ပုသိမ္ထီးကုိင္ ပ်ိဳေမေတြ၊ သကၤန္းကုိင္ ပ်ိဳေမေတြ၊ လွည္းယာဥ္ေတြ၊ ရွင္ျပဳနားသမယ္႔ ကေလးေတြ၊ တလက္လက္ အဝတ္အစားမ်ားနဲ႔ ေဝါထမ္းမယ္႔သူေတြ၊ ပန္းအုိး ကုိယ္စီရြက္မယ္႔ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ ဓာတ္ပုံေတြ တဖ်ပ္ဖ်ပ္နဲ႔ ပ်ားပန္းခတ္လုိ႔ ေနတယ္။
          ႏွစ္ေယာက္တစ္တြဲ တန္းစီရင္း ရြာထဲ သီခ်င္းသံ၊ ကက္ဆက္သံေတြနဲ႔ စရင္းေနာက္ရင္း တန္းစီ လွည္႔ၾကတယ္။ ေဝါထမ္းသူမ်ားကလည္း သွ်ိဳးလုိက္ရင္း ေပါ႔ပါးစြာ ေပ်ာ္ရႊင္ေနၾကပုံပဲ… အလွဴ႕အမရဲ႕ ဖလားထဲမွာ စာအိတ္ေတြနဲ႔ ေသခ်ာထည္႔လာတဲ႔ ပုိက္ဆံေတြကုိ ရြာထဲက ေရႊႀကိဳးတားၿပီး မုန္႔ဖုိးေတာင္းၾကတယ္။ ရြာထဲက လွည္႔တဲ႔ထဲ မပါတဲ႔သူမ်ားက အလွဴဒါယကာ၊ အလွဴဒါယိကာမမ်ား ေဝခုိင္းထားတဲ႔ လက္ဖက္၊ ဇြန္း၊ ပုိက္ဆံစတဲ႔ ခ်စ္စရာေကာင္းမြန္တဲ႔ အျပဳအမူမ်ားနဲ႔ ဧည္႔ခံၾကတယ္။
          'ထမင္းရည္ေခ်ာင္းစီး ေမာင္းတီးအလွဴ၊ အိမ္ကုိ ဆူးဆုိ႔၊ လင္ကုိ လက္တုိ႔၊ ေခြးကုိ အုိ႔အုိ႔' ဆုိတဲ႔ ဆုိရုိးအတုိင္း မနက္ကတည္းက ထမင္းရုံထဲမွာ ထမင္းအလွဴႀကီးေပးေနၿပီ။ ရြာအလွဴ ထုံးစံအတုိင္း ဝက္သားဆီျပန္ခ်က္၊ ပဲႏွပ္၊ ပဲတီခ်ဥ္သုပ္၊ ငါးေျခာက္အစုိခ်က္၊ မွန္ေရာင္ဟင္းရည္၊ ငရုတ္သီးအမြေၾကာ္၊ ဟင္းလ်ာေတြက အင္တုိက္အားတုိက္ စားလုိ႔လည္းေကာင္းပါဘိ။ ဆန္ထြက္တဲ႔နယ္မုိ႔လားမသိ ဆန္ကလည္း စားလုိ႔ေကာင္းသလုိ တစ္ေနကုန္ေကၽြးေနတဲ႔ အလွဴႀကီးကုိၾကည္႔ၿပီး ပီတိျဖစ္ရပါတယ္။ ႏွစ္ရက္တိတိ ထမင္းကုိေန႔ေရာညပါ ေကၽြးေနၿပီး … ဘယ္ႏွခါ လာစားစား၊ ဘယ္ႏွေယာက္ လာစားစား အဆင္ေျပလုိ႔ေနတယ္။
          သူတုိ႔ရြာလွဴကုိ ျမင္ဖူးေစခ်င္လြန္းလုိ႔ မၾကာခဏ ဖုန္းဆက္ၿပီးလုိက္ဖုိ႔ေျပာတဲ႔ သူငယ္ခ်င္း အလွဴဒါယကာနဲ႔ အလွဴ႕အစ္မကုိလည္း ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္။ ပထမေတာ႔ အလွဴလွည္႔တဲ႔ထဲ ခဏပဲလုိက္ၿပီး လွည္႔ျပန္မယ္လုိ႔ စိတ္ကူးခဲ႔ေပမဲ႔ ေနာက္ပုိင္းေတာ႔ ကၽြန္မတုိ႔တစ္ဖြဲ႔လုံး မျပန္ႏုိင္ျဖစ္သြားတယ္။ ႀကံဳေတာင္႔ႀကံဳခဲမုိ႔ ရြာထဲလည္း ေရာက္ဖူးခ်င္တာလည္း ပါပါတယ္။ ကၽြန္မတုိ႔ေရွ႕ ေရႊႀကိဳးေတြ ေရာက္လာတဲ႔အခါ ပိတ္မိၿပီး က်န္ခဲ႔တဲ႔သူေတြက မုန္႔ဖုိးျပန္ေပးၾကရပါတယ္။ ေဝါႀကီးေပၚ ေယာက္်ားေလးသူငယ္ခ်င္း ထမ္းတင္ၾကၿပီး မၾကတယ္။ သူ႔ကုိ ေအာက္ခ်ေစခ်င္ရင္ ပုိက္ဆံနဲ႔ ျပန္ေရြးရတယ္။ အေပၚမွာ ကုိးရုိးကားယားနဲ႔ ပါသြားၾကသူေတြက ေဝါကုိ ခ်ေစခ်င္ရင္ ေဝါထမ္းတဲ႔သူေတြကုိ ပုိက္ဆံေပးၾကရတယ္။ ထမင္းဟင္းခ်က္ အုိးသူႀကီးေတြကလည္း ေယာက္မရွည္ကုိယ္စီနဲ႔ အလွဴ႕ဒါယကာေတြေရွ႕မွာ ဒယ္အုိးႀကီးထားၿပီး တားၾကတယ္။ ဖလားထဲက စာအိတ္ေလးေတြ ကုန္သြားေတာ႔ တစ္ရြာလုံးလည္း တစ္ပတ္ပတ္ၿပီး သြားပါၿပီ။
          သူတုိ႔ရတဲ႔ အလွဴေငြေတြ မုန္႔ဖုိးေတြအားလုံးကုိ ရြာကအသက္ႀကီးရြယ္အုိေတြကုိ ျပန္လွဴၾကရတယ္။ အသက္(၁ဝဝ) ေက်ာ္ အဘြားကလည္း အိမ္ေရွ႕မွာ ထြက္ၾကည္႔ရင္း ပီတိနဲ႔ ၾကည္ႏူးလုိ႔။







           နယ္ပယ္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု သုံးစြဲတဲ႔ ဘာသာစကား၊ ေဒသသုံး ေဒသႏၱရစကားေတြ မတူညီၾကသလုိ၊ ဓေလ႔ရုိးရာေတြလည္း မတူညီၾကေပ။ ဒီအညာက စကားမ်ားဟာ ေတာင္ေပၚသံေတြလုိ မဝဲ၊ မေပါ႔ေပမဲ႔ တခ်ိဳ႕စကားမ်ားကုိေတာ႔ နားမလည္လုိ႔ ျပန္ေမးရတယ္။ အလွဴလွည္႔ၿပီး ႏြားလွည္းစီးေတာ႔ လူတစ္ကုိယ္လုံး ေျမာက္ေနေတာ႔တယ္။ လက္ႏွစ္ဖက္လုံးလည္း မအားရ၊ ျပဳတ္မက်ေအာင္ ကုိင္ထားရေသးတယ္။ ကၽြန္မတုိ႔ေတြက ႏြားလွည္းစီးၾကရင္း ဘယ္ဘက္ကႏြား၊ ညာဘက္ကႏြားလုိ႔ပဲ ေခၚေဝၚၾကေပမဲ႔ … သူတုိ႔ကေတာ႔ ဘယ္ဘက္ကႏြားကုိ 'အတုိင္ႏြား'၊ ညာဘက္ကႏြားကုိ 'အလွည္႔ႏြား' လုိ႔ေခၚၿပီး ဘယ္တုိင္၊ ညာလွည္႔လုိ႔ ရွင္းျပၾကတယ္။ လွည္းယာဥ္၊ မန္က်ည္းပင္၊ ထန္းပင္၊ ခ်ိဳးႏွစ္ေကာင္၊ ထေနာင္းပင္၊ မူးျမစ္စတဲ႔ အေၾကာင္းေတြကုိေျပာရင္ ေအာက္သူ၊ ေအာက္သားတုိ႔ရဲ႕ ႏွလုံးသားကုိေတာ႔ လြယ္ကူစြာ ထိခုိက္ေစမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး ဦးေအာင္ေဇယ်ရဲ႕ ေရႊဘုိၿမိဳ႕၊ ခင္ဦးနယ္အတြင္းက ၿမိဳ႕သစ္ရြာထဲမွာရွိတဲ႔ အလွဴႀကီးကေတာ႔ ကၽြန္မတုိ႔ျပန္မယ္႔ ေန႔လယ္မွာပင္ … ဘိသိက္သြန္းေနၿပီ။ အလွဴ႕ဒါယကာက ပဥၥင္းခံမည္။ ေပ်ာ္ရင္ ေပ်ာ္သေလာက္ ေနမဲ႔ပုံ။ ခုေတာ႔ အၿပံဳးကုိယ္စီနဲ႔ လက္ျပရင္း…


          အျပန္လမ္းမွာေတာ႔ အနားယူျခင္း ျပည္႔ေျမာက္ခဲ႔တဲ႔ ခရီးတစ္ခု။ Relax ရဲ႕အရသာ၊ အရုဏ္ဦး အုန္းေမာင္းေခါက္သံ၊ သနပ္ခါးရနံ႔၊ ညေတြရဲ႕ ဂီတ၊ ဝီရိယရွိတဲ႔ ေနမင္းက အၿပံဳးတုိ႔ျဖင္႔ ႏုိးထေစလုိ႔…။ အညာရဲ႕ သီခ်င္းေလးတစ္ပုဒ္ ရင္ခြင္ထဲကုိ တုိးေဝွ႕ဝင္လာခဲ႔တယ္။ တစ္စုံတစ္ရာ ေမွ်ာ္လင္႔ျခင္းမပါ။ ေရခပ္လမ္းက က်စ္ဆံၿမီးႏွစ္ဖက္နဲ႔ ေရအုိးကြဲ(ခြဲ)တဲ႔ ၿမိဳ႕သစ္သူေလး…၊ ဘဝအေမာေတြကုိ တစ္ခါတစ္ရံ ကၽြန္မတုိ႔ေတြ အားလုံး … လႊင္႔ပစ္ဖုိ႔ … အမွန္တကယ္ လုိအပ္တယ္ဆုိတာ ခရီးတစ္ေခါက္ထြက္တုိင္း ပုိသိရပါတယ္။ အၿပံဳးကုိယ္စီ၊ မ်က္ရည္ေဝသီေနတဲ႔ အလွဴ႕ဒါယကာနဲ႔ အလွဴ႕အစ္မစုံတြဲ … ကၽြန္မတုိ႔ ကားထြက္သြားရာကုိ လက္ျပလုိ႔။


ေခ်ာအိမာန္ (မႏၱေလး)

Perfect Magazine, October, 2012

1 comment:

myotthakoyin said...

Reading cem(mdy) makes one feels like sitting right beside a talkative friend who would talk her many stories as long as there is 'yei-ou' (water pot) and one is happy to listen. I was happy to hear about her joyous accounts of anyar ahlu pwe(alms-offering celebrations in upcountry town) in the heart of our historic land. Her detailed description of the landscape and its people are so alive that one feels as if he was there in the pwe. I once saw 'hpoun gyi byan' pwe (monastery abbot' s funeral) during my donlaba monk (temporary monk)stay in Myottha (near Innwa/TatarOo). The whole celebration lasted about a week and everybody involved. One sayalay (thilashin) from our monastery led the special cry group (ngo chinn cha) organised by the town's yorgi girls.
And, I know that ridding on hle(bullock cart) is easier said than done (it is tricky). Knowing that I come from the city, our driver(hle saya) showed off how fast his hle can go and he drove it so fast. I was feeling sorry for the cows. Your piece brings back my fond memories of the place I often dream about. Thank you.